2018. október 30. 13:00 - Cathreen Misery

Tudatos Életmódváltás – Őszi helyzetjelentés

Eltunyulás, bizonytalanság és 7 hónapos Bikini Challenge

7afff222467e2ab3581becd604d79189.jpgMár egy ideje foglalkoztat a gondolat, hogy kellene valamit írni az egészségesebb életmódomról is, hiszen olyan lelkesen és aktívan belekezdtem, oly sokat írtam és annyira bő mennyiségben, hogy már hiányoltam egy újabb bejegyzést. Szeretek eme új életmódomról írni, mely eleinte hobbi volt, most már az életem részét képezi. Épp ezért, csalódtam magamban az eltelt időszakban s konkrét meghatározásaim egyelőre nincsenek, hogy mi miért történt, csak sejtelmeim. Az igazság az, hogy kevésbé voltam ügyes, odafigyelt és kitartó, mint előtte nyáron. S emiatt… szépen mondva is, nem szeretem magam. De, nem akarok egy teljesen negatív hangvételű, panaszkodós és szomorkás bejegyzéssel jönni, szóval igyekszem összeszedni mindazt, amit pozitívnak gondolok, s ha megengeditek, megosztok pár képet régebbről is. Nem csak azt, amikor elkezdtem s még kövér voltam, hanem tavalyit, fél éveset, nem régit. S ezeket nem csak motiválásként szeretném megtenni mások számára, hanem magamnak is. Sőt, leginkább magamnak lesz a bejegyzés. Meg is magyarázom, hogy miért, de előtte a jó dolgok és észrevételek felsorakoztatása.

Pozitív aztán kontra, avagy negatív vélemény, észrevétel melyek hadakoznak manapság bennem:

+ Jó oldal: Az izmaim elérvén egy szinten tartósan erősebbé tesznek. Az eddig nagyon nehéznek tűnő gyakorlatok valamivel könnyebbé váltak s azt, amit rosszul csináltam vagy nem ment, szép lassan, egyre jobban képes vagyok megvalósítani és pontosan úgy elvégezni, ahogy a videóban az edzőnők. Kezdőként eléggé elkedvtelenített az, amikor alig vagy semennyire se tudtam megcsinálni azt, amit a videóban kértek. Volt, hogy a kezdőknek készült videó is alig ment. Emiatt senki se csüggedjen! Nem szabad feladni és hónapok alatt olyan mozgás gyakorlatokra leszel képes, amire eddig álmodban sem gondoltál! Nekem ilyen a férfi fekvőtámasz például, ahol precízen ki tudok nyomni 10-et (eleinte egy se ment), ha nagyon akarom esetleg 15-öt. A „plank” nevezetű gyakorlatok (angol videókat nézek, emiatt van amit csak az angol nevén ismerek remélem, nem okoz gondot) variációiból is többfélét képes vagyok végig csinálni sőt, egy 7 perces Plank Challenge is megy már! Eleinte örültem a fejemnek, ha az 5 perces úgy, ahogy sikerült (tavaly ilyenkor például). Akkor a könnyített oldal plank, amikor egyik lábadon és kezeden támaszkodva a föld felé néző törzsrészed megfeszül, s közben felemeled a nem támaszkodó lábad, na, az az elmúlt hónapig nem ment, sose! Még az alsó láb támaszkodással se, olyan gyengék voltak a láb, hátsó comb és far izmok együttese. Ma meg… oké lassan és nehezen, de azért megy. Mert fejlődött a testem azon része. S tényleg így van, hogy minél jobb izomvázzal rendelkezik az ember, annál ügyesebb és pontosabb, ezáltal annál jobban meg tudja mozgatni az izmokat, amik még több fejlődésre lesznek késztetve plusz, a jól végzett gyakorlatok több kalóriát emésztenek fel és kevesebb a sérülés esélye! Szóval az izomvázam olyan formát öltött a bőröm alatt, amiről álmodni se mertem, mert sose tudtam, hogy lehet belőle ilyesmi.

– Rossz oldal: Elenyésző fejlődést tapasztalok nyár eleje óta vagy még régebbről. Főleg most Októberben úgy érzem, eltunyultam, ellustultam, gyengébb lettem és vissza léptem 2 lépést. Nem fejlődtem, hanem megálltam egy szinten aztán visszafelé kezdtem haladni. Szeptemberben már kényszerültem olyan edzéseket tartani, ahol kezdőknek való gyakorlatok voltak, vagy épp „lazy days” edzéstervet raktam össze magamnak (a Popsugar Fitness csatornán nagyon jó lusta videók akadnak). Eleinte egy vagy két alkalommal fordult elő, hogy egy héten nem 2 hanem 3 szünetnapot tartottam, mert úgy jöttek ki a lépések. Gondoltam rendben, nem kell állandóan tartanom magam az elvárásokhoz, néha egy kicsit engedhetek a szigorú gyeplőn. Nem szabadott volna. Ismerem már magamat annyira, hogy tudjam: nekem szélsőséges önszabályok kellenek, s ha egyszer elhatározom, hogy nem, akkor nincs talán, lehet, kivételes eset. Mert, ha engedek, legközelebb is. Ha most akadhat egy talán, legközelebb is. S eme legközelebb egyre gyakoribbá vált. Szeptemberben, az Ősz csodás kezdetével rosszabb lettem, mint egy télre készülő medve és ennek most érzem a következményét. S nem csak sportban produkálok kisebb teljesítményt, hanem az étkezés se épp példaértékű, de erről később. A munka utáni hazafutások alábbhagytak s a hideg nem hiszem, hogy meghozza a kedvem. El kellene menni edzőterembe ahol, akad futópad és ott behozni a lemaradást. Én nagyon tartok attól, hogy a hidegben való futás következményeként beteg lehetek, mert nem akarok az lenni. S bár mondták nekem, hogy ezt elég egyszerűen elkerülhetem: nem állok meg a futás alatt míg haza nem érek, sajnos az eltunyulás miatt nem bízok a testemben annyira, hogy biztosra tudjam, nem hagy cserben és nem kényszerít megállásra a hidegben. Most, Október végén egy 5 napos takonykóros vírusos betegség után érzem azt, hogy lassan, de biztosan visszatérek a régi állapotomhoz és egyre keményebb videókat sikerül megcsinálni, egyre több kihívást elvégzek, amit magamnak felállítok és az időintervallum ismét egy óra, mégis… Nem vagyok elégedett. Lehetnék jobb is, lehetnék magasabb szinten, ha nem állok meg! S bár szerencsére a ruha méretem nem változott (igen, ez engem is erősen meglep), de tény, hogy igyekeztem ledolgozni azt, amikor csaltam. Jobbára, mert hát a lusta napjaimon gyakorta nem figyeltem arra, mit eszek.

fe14eac5f7f769a7db87f82b7be6954d.jpg+ Jó oldal a táplálkozásban: Már tartósan sikerült beépíteni az étrendembe a teljes kiőrlésű lisztes ételeket, vagy Graham, magos készítményeket (utóbbiakat csak akkor eszek, ha a kenyéren is rajta vannak, magukban nem). A zöldség és a főtt tojás mindig hozzá adódik az ebédemhez és vacsorámhoz függetlenül attól, mit eszek. Rájöttem, hogy mindkettő prímán passzol akármihez és felesleges finnyázni. Főleg a zöldségek. Állandó másodlagos vagy fő köretként szerepelnek a tányéromon. A gyümölcsök fogyasztása így Ősszel csökkent, de ezt a rossz oldalon kitaglalom, miért. Akadnak evési szokások, amik már automatikussá váltak, s például ha megyek egy élelmiszer boltba nem tartok azonnal az édesség és rágcsálnivaló részleg felé. Nem okoz gondot annak elkerülése. Az irodaszer vagy manapság a Halloween részleg mellőzése annál inkább. xD Sikeresen elértem, hogy ne ajándékozzanak nekem csokoládét. Mégse vagyok büszke magamra, s akkor jöjjön a hosszabb negatív rész.

– Rossz oldal: Nyáron az egyetlen cukros édesség, amit megengedtem magamnak az a fagylalt volt. S azt is igyekeztem korlátozni, hogy csak akkor eszek, ha elmegyünk sétálni, programot csinálunk vagy nyaralok. Aztán eljött az Ősz a maga kis Szeptemberével s mintha akkor felborult volna minden. Csak egy kis ez, csak egy kis az s már azon kapom magam, hogy napi szinten tömöm magam cukros házi vagy kész süteményekkel, péksüteményekkel, chipsel. Nem egyik pillanatról a másikra váltottam, hanem a ritka „csak most az egyszer és utoljára” alkalmakból egyre sűrűsödő „csak most az egyszer” alkalom lett. Az Október már úgy telt egészen eddig, hogy ettem mindenfélét, amit előtte sikerült kiiktatni az étrendemből. Sőt, még gyors éttermi kajával is megtoldottam a dolgot s bár 2 alkalom volt ebben a hónapban közte eltelt legalább 20 nap, mégis sok! Ha valamilyen oknál kifolyólag gyors éttermi kaját ettem, akkor eltelt legalább fél év! Szóval egyáltalán nem vagyok büszke magamra emiatt, mert elhanyagoltam magam, nem figyelek oda arra mit eszek, s ráadásul a munkahely se segít abban, hogy az ennek ellenére egyre növekvő vagyis… még mindig jelenlévő éhség szörnyem végre csituljon. Mert gyakran azon kapom magam, hogy egy kiadós ebéd után még éhezek, akár a sivatagból szabadult árva. Amikor odafigyelten ettem sok zöldséggel és más, egészséges táplálékot (amivel tényleg azt pótoltam, amit kellett), ez az éhség szörny kicsit csitult és vissza emlékezve nem akart megölni az éhség. Most meg, a sok cukor utáni sóvárgásával az őrületbe tud kergetni.

S akkor az észrevételek: a sok cukor és telített zsírok fogyasztása következtében (sütemények és chipsek például), újra pattanásos lett az arcom és nem is kicsit. Jobban zsírosodni kezdett és elcsúnyult ott, ahol a legjobban látható. A hajam alapvetően hamar zsírosodik, így sajnos eme fejékességemnek teljesen mindegy, miből mennyit eszek. Illetve a napokban mérve magam a mérleg 75,8 kg-nak mutatott éhgyomorra végzett edzés után. Nos, igen, én úgy vélem, hogy eme növekedés nem az izomgyarapodásnak köszönhető, mivel nem érzem magam erősebbnek. Sajnos bizonytalan vagyok, így tényleg ideje lenne már ellátogatnom olyan helyre, ahol testzsírszázalék mérést tudnak végezni. Nem, mintha azt remélném, hogy megvigasztal majd az eszköz és azt súgja a maga kilobyte módján: „ne aggódj, a kihágásaidnak nem lesz súlyos következménye, nem amiatt lettél súlyosabb….” Tudom, hogy pontosan azért léptem át az eddig stabilan álló 72-73 kg-ot, mert nem figyeltem oda. De ügyebár, a genetikám ilyen. Jojó effektus a köbön. Amiben a sport segített, hogy eme effektus nem drasztikus sebességgel csökken vagy növekszik, hanem lassan változik. Így a testemet is meg tudom kímélni a hirtelen súlyveszteség/gyarapodás okozta kellemetlenségektől és betegségektől. De természetesen nagyon örülnék annak, ha vissza jutnék legalább a 70kg-ra.

b16249ff10d846a4ac661586f53bc8f7.jpg 

S akkor jöjjön a jövőbeli tervem: Mert hát, feladni nem akarom és nem is szabad. Ennyi idő, energia és eredmény után, amit beleadtam, beleöltem, s amit vissza kaptam, nem állhatok meg. A jojó genetikámnak köszönhetően, körülbelül soha. Életem végéig szóló kihívás, amit elfogadtam több, mint két évvel ezelőtt. S bár a lelkesedésem alábbhagyott, gyakori reménytelenség és hitet vesztett napjaim miatt csökkent minden, ami fontos az életmódváltásban. Belefektetett energia és idő, odafigyelt étkezés, kiegyensúlyozott lélek, szellem és ego. Igazság szerint úgy vélem, sejtem mi lehet a felborulás oka és mi miatt értem el eme rettenetes állapotot (s ami miatt úgy érzem jelenleg, hogy egyet lépek előre és kettőt hátra), így megpróbálok rajta változtatni s közben fejben elhatározni, elköteleződni új célok, avagy a folytatás mellett. Az étkezésemre ismét jobban oda kell figyelnem s lehet, újra vezetni fogok egy étkezés füzetet. Amikor így tettem bevált, mert a füzetnek nem mertem hazudni mégis, rettenetes volt beismerni, ha elgyengültem. Egyrészt tudtam, hogy az írott szó megmarad másrészt, leírva szembesítettem magam a kegyetlen ténnyel, miszerint megtettem. Ezt nem lehet szőnyeg alá söpörni meg vállrándítással elnyomni, hogy „néha belefér”. Elég vacsora előtt vagy után 5 percet szánni arra, hogy a füzetet elővéve összegezzem azt mit ettem és szerintem mennyit (mértékadó vonatkozás változó, de általában egy ismert személy fogyasztási mennyisége nálam a viszonyítási alap). Amikor a füzetet írtam büszkeség töltött el, ha sikeres napot tudhattam magam után és igenis bűntudatom volt, ha nem tartottam magam a szabályokhoz. Mint, amikor egy gyereket megdorgálnak, mert rossz volt. Bárhogy is, ami egyszer bevált, az beválhat később is. Lehet, örökre. Mert egy időben azért hagytam el az ilyen füzet vezetését, mert úgy éreztem és úgy véltem eléggé megszoktam már az új étkezési szokásokat ahhoz, hogy meglegyek egy ilyen segítség nélkül is. Nos, nem így lett. Akár a naplóm, amit újra kezdtem vezetni. Jól esik a lapjain, őszintén panaszkodni, sírni vagy épp mámorítóan boldog perceimet megosztani vele. Ráadásul a kézzel írt szövegtől se szokok el, ami szerintem fontos. Nem akarok elfelejteni, írni.

Az étkezés mellé a mai napon kitaláltam, hogy Bikini Challenge-eket kezdek el. Elsőként az egyik kedvelt csatornám, a PopSugar Fitness youtube csatornáján lévő challenget csinálom végig, néha kiegészítve pár másik videójukkal, ami illik a nyári test edzéstervhez. Igazság szerint eme területnek észrevételeim szerint általában az az elsődleges céljuk, hogy a sportoló, avagy aki csinálja ezeket a videókat először is veszítsen a zsírraktárakból. Utána a tónusosabb alakért és néhol formásabb részletekért kevés izomerősítőt is beiktatnak, de a hangsúly erősen a zsírégetésen van s azon, hogy minél vékonyabb és karcsúbb legyen az ember. A PopSugar-nál én úgy tapasztaltam, hogy az alapvető izomvázat kellően fel lehet építeni, ha pontosan követjük az edzéstervet és helyesen, viszont nem leszünk túl izmosak se. A többféle stílusú, típusú és intenzitású videóiknak köszönhetően, bárki megtalálhatja a neki tetszőt. A Bikini Challenge egy hónapos videó sorozat, aminek az első 3 videóját meg is csináltam. Kiegészítettem egy másik kardió edzéses videóval és úgy érzem, jól döntöttem és jól választottam. Viszont az erőnlétem tényleg csökkent, ahogy az állóképességem is romlott. Nem drasztikusan, de érezhetően. Voltam én jobb ennél. Az időtartam, amit kitűztem magam elé, az Május 31. Tehát Október 30. – Május 31.-ig Bikini Challenge videókat és „Summer Body” kategóriájú, más csatornákon is elérhető edzésterveket és videókat fogok csinálni, s ismételten oda figyelek majd az étkezésre. Mindezekről tervezek egy folyamatos megosztást is csinálni, avagy Facebook oldalamon (ami a bloghoz készült), Instagram 24 órás történetében és képfeltöltő rendszerében (ami a profilra kerül) nyomon követhető lesz, ahogy az alábbi Tumblr oldalamon, amit csak azért hoztam létre, hogy kizárólagosan a 7 hónapos Bikini Challenge – Summer Body tevékenységem nyomon követhető legyen. A nevekre kattintva elnavigálódsz a megfelelő helyre.
Természetesen nem kötelező követni ezeket, csak annak, akit érdekel. Május végére amúgy is szeretnék egy összefoglaló blog bejegyzést írni, s ottan majd összegzem az egészet és a végeredményt.

S akkor az olvasóim felé pár kérdés:
Miként vészelitek át a mélypontokat a minden napokban?
Mitől függ a kitartásotok és elhatározódásotok egy kitűzött cél felé?
Mennyi időtől vagy mitől bizonytalanodtok el afelől, hogy jó úton haladtok e?

Köszönöm, hogy olvastál! Cathreen Misery

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://cathreenmisery.blog.hu/api/trackback/id/tr1314333917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.